Test af Hyundai IONIQ electric
Med en Huyndai IONIQ Electric får man rigtig meget bil for pengene, og det er nok det bedste køb lige i øjeblikket. Endvidere er den god at køre i, har et økonomisk forbrug og en fornuftig rækkevidde. Bilen har en reel rækkevidde på ca. 160-250 km, og den vil være den ideelle bil nummer 2 eller bil nummer 1 til familien, der ikke kører på lange sommerferier. Hvis man kører på lange sommerferier, skal man være indstillet på at tage en del ladestop. Desværre er der en lang leverings tid på 9 måneder. Når bilen leveres, vil der allerede være flere andre konkurrerende elbiler på markedet, som kan have overhalet den med hensyn til pris, udstyr og rækkevidde. Endvidere er der stor usikkerhed med hensyn til registreringsafgiften og dermed ingen garanti for, hvad prisen på bilen er om 9 måneder. Jeg har valgt at give Hyundai IONIQ Electric 4 ud af 5 stjerner. Følgende trækker ned i vurderingen: den lange leveringstid på 9 måneder, den langsomme ladning ved hjemmeladning.
Pris og udstyr
Prisen på Hyundai IONIQ Electric starter på 249.995 kr (ekskl. leveringsomkostninger). Sikkerhedsudstyr - Trend og Premium Elektronisk håndbremse, automatisk nødbremsesystem, 7 airbags, hovedstøtter, kørelyd, 2 Isofixbeslag på bagsædet. Andet Standardudstyr - Trend og Premium Højdejusterbart føresæde, sædevarme forsæder, midterarmlæn for og bag, mulitifunktionsrat, varme i rat, elruder for og bag, klimaanlæg, batterivarmesystem, adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, auto hold, 8'' touchskærm i farver, navigation, paddle shift (regenerativ motorbremsning), ladeinidikator, bluetooth, iPod/USB stik, bakkamera, regnsensor, parkeringscensor for og bag, Infinity sound system for/bag + subwoofer, DAB radio, håndfri telefoni, trådløs opladning af mobiltelefon, indfarvede sidespejle med blink, dørhåndtag med lys, fjernbetjent centrallås, smartkey, halogenlygter, LED kørelys, splitbagsæde, bagagerumsnet, rum i bagagerum, 16" fælge i letmetal med plastcover, ladekabel med indbygget styreboks. Udstyr - Premium Bakspejl med automatisk nedblændning, blindvinkel sensor, dørhåndtag med chromdetaljer og lys, el-indklappelige sidespejle, LED forlygter, forsæder med køling, forsæder med memoryfunktion, LED kombinationsbaglygte, elektrisk soltag, smartkey med start/stop, sportspedaler, supervision instrumentering, sædeindtræk i læder/kunstlæder, sædevarme for- og bagsæder.  
EgenskabVærdi
Pris fra249.995 kr
Specialaftale vedr. opladningClever unlimited
Batteristørrelse28 kWh
Rækkevidde (NEDC)280 km
Reel rækkevidde160-250 km
LadestikType 2
CCS Combo
Opladning (AC)3,7 kW/16A - ca. 8 timer
Hurtigladning (DC)Maks. 70 kW
50 kW 0-80% ca. 30 min
Garanti på batteri200.000 km / 8 år
Sikkerhed (NCAP)5 stjerner
0-100 km/t9,9 sek (Sport mode)
10,2 sek (Eco mode)
Tophastighed 165 km/t
Vægt1475 kg
Dimensioner(l/b/h)4,47m/1,82m/1,45m
Antal døre5 - hatchback
Bagagerum350 l
Rækkevidde
Jeg har testet bilen på en lang tur Jyllinge-Odense-Jyllinge. Denne tur var på i alt 375 km. Forbruget på turen til Odense i modvind var på 15,6 kWh/100 km. Bilen var ladet fuldt op ved afgang fra Jyllinge. Jeg var nødt til at stoppe i Nyborg og hurtiglade, da jeg ikke havde den tilstrækkelig rækkevidde til at komme helt til Odense. Forbruget på turen tilbage til Jyllinge i medvind var på 13,8 kWh/100 km. Bilen var ikke fuldt ladet op inden afgang fra Odense. Jeg stoppede derfor i Tuelsø for at hurtiglade i ca. 15 min. Ved bykørsel er forbruget meget lavere ca. 9-11 kWh/100 km. Jeg vil regne med, at jeg reelt kan køre ca. 160-250 km på en opladning. Forbruget afhænger dog meget af vind, vejr, temperatur og kørestil. Forhold under testkørsel
  • Aircondition tændt
  • Tilladte hastighed
  • Køresetting: Normal
  • Adaptiv fartpilot
  • Sommer, tør vej, let vind
Opladning
Hjemmeladningen (AC-ladning) foregår med et type 2 kabel. Vi har en Tesla Wall Connector 11kW/16A, og bilen kunne lade fint med denne boks. Men desværre kun med 3,7 kW, da bilen har en begrænsning på, hvor meget der kan lades med. En fuld opladning tager derfor ca. 8 timer. Det har dog ikke den store betydning i dagligdagen, da bilen oftest lader natten over. Huritigladning (DC-ladning) foregår med CCS kabel og opladningen fra 0-80% tager ca. 30 min. Der er en ladeinidkatior i forruden (3 lamper), så opladningen kan følges udefra. Bilen er fuldt opladet, når alle tre lamper lyser blåt. Det er muligt at planlægge opladningen via touchskærmen i bilen.
Design
Hyundai IONIQ Electric har et enkelt og elegant design. Der er delte meninger om den grå front, men den passer ret godt sammen med Platinum Silver, som var farven på testbilen. Inde i selve bilen er der utrolig mange knapper. Der er knapper på rattet, ved siden af rattet, under touchskærmen og ved gearskifteren. Flere af knapperne er blot "short cuts" til menupunkter på touchskærmen. Det ville klæde designet, hvis nogle af knapperne blev fjernet. Bilen fås i følgende farver:
  • Indtræk: sort/grå/kobber eller sort/lys grå/mørk grå
  • Interiør: kobber eller krom
  • Lakfarver: Polar White (standard), Platinum Silver, Aurora Silver, Phantom Black, Blazing Yellow, Marina Blue, Phoenix Orange
  • Farve på hjulplast: hvid eller metalgrå
Komfort og kørsel
Hyundai IONIQ Electric er meget let at køre, og den ligger godt på vejen. Trend modellen har rigtig meget udstyr, og man får ikke ret meget ekstraudstyr ved køb af Premium modellen. Der kan vælges 3 typer køreindstilling: Sport mode, Normal mode og Eco mode. Bilen er forhjulstrukket og kører overraskende friskt i sport mode. Man kan vælge 4 niveauer af regenerering (0-3). Disse indstilles ved hjælp af paddle shift på rattet. Det er muligt at bremse bilen langt ned ved den højeste indstilling. Det er derfor muligt at køre bilen med én pedal og kun bruge bremsen, når bilen skal bremses helt ned. Stoplygterne tændes ved nedbremsning med det højeste og næsthøjeste niveau af regenerering. Kørelyden kan slås fra ved hjælp af en knap til venstre for rattet. Den skal dog slås fra hver gang bilen startes. Bilen har auto hold, som aktiveres ved hjælp af en knap ved gearskifteren. Når denne er aktiveret, holder bilen helt stille efter nedbremsning f.eks. ved et lyskryds. Sæderne er behagelige, og finishen i bilen er faktisk langt bedre, end jeg havde forventet. Der er god plads i højden på forsædet. Der er en acceptable loftshøjde på bagsædet, men høje passagerer vil nok føle sig lidt klemt på langture. Der er splitbagsæde og et rummeligt bagagerum. Touchskærmen er meget velfungerende, og den er intuitiv og let at bruge. Der er mange funktioner og informationer, og jeg er ikke helt sikker på, at jeg kom rundt om det hele. Det er derfor en god ide at sætte noget tid af til at gennemgå systemet. Navigatoren er utrolig god, og der er rigtig mange muligheder for at vælge forskellige ruter, POI og viapunkter. Det er dog lidt overraskende, at ladestanderne ikke er lagt i navigatoren fra starten. Disse kan lægges i systemet, når WiFi er tilsluttet. Det digitale instrumentdisplay kan indstilles til at vise rigtig mange forskellige data. Her er det også en god ide lige at bruge noget tid på at gennemse de forskellige muligheder. Den adaptive fartpilot er nok den bedste jeg har prøvet indtil nu. Afstanden til den forankørende kan justeres, og der er en blød hastighedsovergang uden de voldsomme hastighedsskift. Vognbaneassistenten virker også utrolig godt. Her tager bilen over, når det er muligt, men det er nemt selv at tage styringen af bilen. Der er et godt medie- og musiksystem, hvor der er mulighed for at bruge androidauto eller Apple CarPlay. Der er mulighed for at planlægge opvarmningen og opladningen af bilen. Dette indstilles via bilens touchskærm, da der desværre ikke er en app til remote styring af dette. Det eneste, der irriterede mig ved selve brugen af bilen var, at jeg skulle trykke på 3 knapper for at standse bilen: sætte den i park, aktivere håndbremsen og trykke på start/stop knappen (efterskrift: jeg har fået at vide, at det er nok at slukke bilen på start/stop knappen).
Summary
Review Date
Reviewed Item
Hyundai IONIQ Electric
Author Rating
41star - Test af Hyundai IONIQ Electric1star - Test af Hyundai IONIQ Electric1star - Test af Hyundai IONIQ Electric1star - Test af Hyundai IONIQ Electricgray - Test af Hyundai IONIQ Electric